2024-10-24

Cerbul de aur din bronz. PV

Anul acesta, în luna martie, s-au împlinit 56 de ani de la prima ediție a festivalului internațional de muzică ușoară Cerbul de Aur. Îmi propusesem să marchez ziua de 5 martie - am și o ciornă - dar așa a fost să fie încât în martie încă învățam să mă descurc cu tableta pentru a posta pe blog, pentru a lăsa mesaje pe blogurile preferate. 

Când am văzut la Rux, în cadrul jocului Provocări verzi, că tema 21 la Salvăm păpuși este Profesor Spirit al pădurii: Cerbul m-am bucurat, apoi m-am pleoștit: cum, din ce să fac un cerb cât mai reușit pentru a se potrivi amintirea acestui festival? Și-am lăsat rotițele să meargă. 

Zilele trecute mi-am amintit că am prin casă doi cerbi din bronz, machete cumpărate de părinți - au fost doar la prima ediție a festivalului. Festivalul a avut loc in sala Teatrului Dramatic (Teatrul Sică Alexandrescu, azi). Machetele nu sunt sigură din ce an sunt - au fost doar patru ediții ale festivalului in vremea comuniștilor (1968-1971). Mama nu-și amintește anii in care au fost achiziționați, iar Clarei pare să nu-i pese câți ani au cerbii de aur din bronz alături de care am rugat-o să se lase fotografiată. Clara se aștepta să afle despre cerbul-cerb, stăpânul pădurilor, care ferește celelalte animale de rău, dar le-a acceptat cerbilor orgoliul și a ascultat ce i-au spus ei, ca trofee pentru virtuoși ai muzicii ușoare.

Machete aurite trofeul Cerbul de Aur primele ediții și păpușa bruneta

Din păcate, lui Ceaușescu nu i-a mai convenit existența festivalului așa că l-a interzis. Festivalul a fost reluat în 1992, fiind organizat în Piața Sfatului. A fost organizat până în 1997 inclusiv, și iar a fost oprit - cică, lipsă de bani, punerea în pericol a clădirilor istorice din zonă... Din 2001 până în 2005 s-a organizat din nou, apoi iar pauză, doi ani (2006 și 2007). În 2008 au fost marcați 40 de ani de la prima ediție, iar după 2009 iar pauză. În 2018 a fost organizat pentru a fi marcați 50 de ani de la prima ediție (1968) și o sută de ani de la Marea Unire (1918). In 2019 a fost, deocamdată, ultima ediție. În 2020 nu s-a ținut din cauză de pandemie, iar în anii următori... din lipsă de bani, presupun, dar și lipsă de interes oficial

Practic, ceea ce am făcut e recondiționare, și aș numi-o recuperare. Cerbii de aur din bronz erau pitiți într-o cutie, prăfuiți și jerpeliți - cel cu stativ arăta chiar rău și mirosea a oxidat (știu că bronzul nu oxidează, dar cam așa era mirosul). Inițial, amândoi au fost auriți - pe cel mic se mai vedea puțin auriul, pe cel mare ceva mai mult.

Cerbul mare, cu stativ cu tot, e înalt de 19 cm - până în vârful cornului din dreapta (privind imaginea); până în vârful cornului din stânga sunt 18 cm. Distanța dintre coarne este de 13,5 cm. Înălțimea stativului e de 4,5 cm.

Macheta cerb din bronz festivalul Cerbul de Aur, Brasov

La acesta a fost ceva mai mult de lucru, pentru că era mai neîngrijit. Am curățat excesul de ceea ce părea lac uscat și înnegrit, am șlefuit cerbul și stativul (era maro și devenise tare inestetic prin trecerea timpului), i-am fixat cu un șurub lung picioarele din spate și l-am vopsit cu bronz auriu, în strat subțire. Original nu era chiar așa de auriu (nici acesta și nici cel mic). Aș fi putut păstra patina vremii, dar nu am vrut - am vrut să fie strălucitori. Notă: înainte de recondiționare nu era chiar așa de maroniu ca în poză - din cauza luminii artificiale a ieșit în halul acesta (am încercat în mai multe locuri să-l fotografiez, din mai multe unghiuri, dar degeaba).

Cerbul mic s-a păstrat mai bine, și nu-mi amintesc să fi avut stativ. Pe acesta doar l-am spălat și l-am vopsit cu bronz. Înălțimea e de 10,5 cm până în vârful ambelor coarne. Distanța dintre coarne e de 11 cm.

Macheta din bronz trofeu Cerbul de aur

Chiar dacă lucrurile vechi își pierd din valoare când nu sunt recondiționate ca la carte, nu se pune problema la aceste machete ale trofeului Cerbul de Aur. Așa că am două strălucitoare machete! 

Doua machete aurite, trofeul Cerbul de aur primele ediții

A! La prima ediție, festivalul s-a numit Festivalul Internațional de Muzică Ușoară Brasov-România, Cerbul de Aur fiind trofeul. S-a propus ca nume, întâi, Cocoșul de Munte. În 1969, Octavian Paler, directorul Televiziunii atunci, a venit cu ideea de a fi numit Cerbul de Aur, și așa a rămas (curând după aceea, Paler a făcut o remarcă nepotrivită în fața dictatorului și a fost dat afară).

Despre ce ar fi putut vorbi doi mândri cerbi auriți dacă nu despre ei? 😊

Ca simbol, cerbul este unul universal pozitiv, simbol al vieții, înțelepciunii și virilității. Poate fi asociat Arborelui Vieții și crucii datorită coarnelor sale ramificate - prin forma și mărimea lor pot fi asemănate cu razele soarelui. Mai simbolizează puritatea, solitudinea. Face legătura între om și divinitate. Prin faptul că își reînnoiește coarnele anual e considerat și simbol al regenerării, renașterii. La buddhisti, cerbul auriu reprezintă știința. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Va multumesc ca sunteti aici! Am ales "moderare comentarii" pentru a fi sigura ca nu omit vreunul.