2024-10-24

Vrăjitoare pe matura. TC10-4

Vrăjitoare și trei lilieci din carton zburând in dreptul Soarelui din carton portocaliu
O vrăjitoare zburând pe o mătură este o imagine caracteristică - să zic așa - sărbătorii Halloween (dar apare și în diferite povești) Totuși, cercetătorii sunt de părere că zborul pe mătură la sabatul vrăjitoarelor (și numai), e o... invenție. Unii zic că vrăjitoarele nu zboară, alții zic că zboară, dar ajutandu-se de farmece. Hm. Din putinele articole pe care le-am citit de curând - cu privire la vrăjitoare și măturile lor zburătoare - am dedus că e discutat zborul vrăjitoarelor pe mătură (sau nu) dar nu existența vrăjitoarelor. 😏

Vrăjitoarea pe care am confecționat-o decupând-o din cartonul unui tub de la hârtie igienică nu zboară, deși are mătură.

Vrăjitoare din carton călare pe matura

Are o mătură confecționată dintr-un tub de la hârtie igienică pe care l-am vopsit cu auriu in exterior și cu argintiu la interior (după ce l-am tăiat pe lungime); apoi, dreptunghiul obținut prin desfășurarea tubului l-am tăiat tot pe lungime, la jumătate, și am franjurat pe o latură.

Etape confecționare matura din carton pentru vrăjitoare din carton

Cele două dreptunghiuri franjurate le-am prins mai apoi pe un băț pentru frigărui (bățul l-am aurit tot cu bronz, că și în cazul cartonului) - am folosit și adeziv pentru a fixa bine cartonul - sârma aurie e mai mult decorativa (și să acopere imperfecțiunile).

Matura din carton vopsit cu bronz, vrăjitoare și lilieci din carton

Când a fost inventată mătura e greu spre deloc de aflat, dar gestul de a mătura apare din cele mai vechi timpuri, când se folosea un mănunchi de frunze, de crengi etc. - fiecare ce avea. De ce a fost asociată mătura cu vrăjitoarele? Pentru că rolul de a mătura revenea mai ales femeilor și, in plus, cele mai multe vrăjitoare au fost femei. Culmea!
Crezându-i pe cercetători, prima vrăjitoare care a recunoscut că zboară pe mătură a fost un bărbat, un preot francez arestat în 1453 și judecat pentru vrăjitorie deoarece critica public biserica în privința ideii despre vrăjitoare; a mărturisit sub tortură. Pentru că s-a pocăit a fost închis pe viață, nu ars pe rug. Dar nici lui, probabil, nu-i venise ideea din cauza torturii - cele mai vechi imagini cu vrăjitoare datează din anul 1451, când au apărut două ilustrații in manuscrisul unui poet francez: una cu o femeie zburând pe o mătură, a doua cu o femeie zburând pe un simplu băț alb; ambele femei aveau pe cap o basma care amintea de obiceiul unei secte considerate eretică de biserică (valdenzi sau Săracii din Lyon, comunitate creștină apărută în Franța secolului al XII-lea).

Vrăjitoarea făcută de mine are pălărie țuguiată; e cam mititică în comparație cu mătura, dar...
Inițial am legat mătura cu fir din nailon și a fost necesară o contragreutate (o fostă broșă din sârmă), să nu arate ca și cum ar ateriza forțat în coada măturii.
Vrăjitoare și lilieci din carton pe matura aurie

Pentru că nu-mi plăcea deloc cum arată agățată pe zid am decupat un soare la apus, din carton portocaliu. Vrăjitoarea și liliecii sunt fixați pe acest soare. Pentru a colora vrăjitoarea și liliecii am folosit marker negru și pixuri cu gel.

Cum ziceam: vrăjitoarea aceasta nu zboară, nu se pricepe la farmece (mereu îi ies aiureli), așa că o înscriu eu în jocul Transformări creative 2024, pentru luna octombrie (materialul lunii: tuburi, cercuri etc. din carton), tema patru: Fii creativ!

Vânătoarea de vrăjitoare - la propriu! - s-a încheiat (cel puțin în Europa și America de Nord) în secolul al XVIII-lea, imaginea vrăjitoarelor zburând pe mătură dăinuie. Acum am și eu o vrăjitoare călare pe mătură.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Va multumesc ca sunteti aici! Am ales "moderare comentarii" pentru a fi sigura ca nu omit vreunul.