2024-08-14

Bratara din paste fainoase. PV august

Pe undeva, pe bloguri, am amintit la un moment dat despre cum înainte de anul 1990 erau la modă - un fel de a spune - bijuteriile confecționate din paste făinoase. Erau utilizate în special acele paste făinoase care aveau găuri - s-au găsit un timp (în alimentare) și după hotărârea tătucului de a plăti datoria externă a Ro - paste făinoase in formă de cerc, de rozete, de floricele, tubulețe etc. 

Aceste paste, prăjite (fără ulei!) in tigaie, deveneau accesorii unicat. Pentru nuanțe închise de maro (și negru) pastele erau ținute mai mult la prăjit. Mi-am lucrat atunci șiraguri mai lungi și mai scurte - la care am intercalat și mărgele, am atașat diverse pandantive - și brățări, pentru că altele erau mai complicat de confecționat pentru mine și nici atunci nu aveam prea multă răbdare (am lipsit când s-a împărțit răbdarea).

Păpușa Clara prezintă o brățară cu flori confecționată din paste fainoase

Clara, mesagera Provocări verzi 2024, prezintă brățară din paste făinoase. In foto de sus brățara e închisă, in foto de jos e desfăcută.

O păpușă bruneta lângă o brățară din paste făinoase deschisa

Nu mai am nicio mostra de atunci. Nu, nu le-am mâncat! Erau date cu lac. 😃 Lăcuite arată mai fain pentru că lucesc, dar dacă sunt lăcuite după confecționare devin destul de rigide în special șiragurile, dacă nu sunt dezlipite bucată cu bucată piesele (pastele făinoase) componente. Lăcuite înainte de montare... Mmmmnu! Se astupă găurile și... una câte una de destupat... prea complicat. Probabil c-o exista vreo metodă potrivită dar nu m-am gândit serios.

Clara a sugerat să fotografiez brățara astfel încât să se observe și ceva detalii. Bună idee!

Brățară din paste făinoase prajite

No, bun. Profitând că în august, la Provocări verzi, episodul șase, Salvăm cărți, este despre cărți de creativitate și/sau colorat, și profitând de o fereastră, nedorită, în program, am lucrat această brățară din paste făinoase aproape minuscule (diametrul e cca. 3 mm). Pastele au formă de steluță și in centru o găurică mică, abia vizibilă - devine vizibilă (și un pic mai mare) după prăjire. Fierte, aceste minuscule steluțe făinoase ajung să aibă diametrul de circa 2 cm. (zic diametru, dar nu sunt sigură că e vorba despre diametru in cazul steluțelor). In fine. 
(informații despre joc pe blogul Provocări verzi subliniat la începutul acestui paragraf)

M-am inspirat (n-am urmat modelul) pentru brățară din cartea Să confecționăm singure accesorii vestimentare, carte al cărui colț l-am completat zilele trecute. In carte este despre cum să înșirăm mărgele in diverse moduri. 

Materialele necesare pentru brățara din paste fainoase

Materialele necesare sunt: paste făinoase, sârmă, ață, elastic etc. (am folosit un fir de liță - vreo 50 cm pentru brățara lungă de 18 cm), închizătoare (dacă e cazul). Apoi: foarfecă/clește, silicon sau alt adeziv puternic pentru lipirea pastelor făinoase fără gaură. Mai sunt necesare, după preferințe: lac și/sau vopsea (am folosit lac bronz auriu doar puțin, să aibă brățara un pic de strălucire).

Cum am procedat pentru confecționare brățară din paste făinoase

În primul rând am prăjit steluțele. 

Paste făinoase mici, sub forma de steluțe și fundițe, prajite

Diferența dintre cele prăjite și cele crude se distinge în imagine (cilindrul mare nu l-am mai folosit).

Pe firul de liță lung de circa 50 cm am făcut un nod mai larg la distanță de cca 5 cm de capăt (rezerva pentru prinderea închizătorii; nodul e și pentru a nu aluneca pastele pe măsură ce sunt înșirate). 

Confecționare brățară cu flori lucrata din paste făinoase prajite

Douăzeci și două de paste-steluta am înșirat la început (nu apar în poză pentru că nu am fost atentă când am făcut fotografia), iar pentru fiecare petala am folosit 18 steluțe. Părții de sârmă cu cele 18 steluțe i-am dat formă de buclă (cât vârful degetului mic) și am răsucit sârma astfel încât să nu iasă steluțele - la fel am procedat cu celelalte petale, la fiecare floare - între flori sunt înșirate câte 22 de steluțe. In mijlocul fiecărei flori cu trei petale am lipit cu silicon câte o fundiță (tot paste făinoase prăjite).
Clara m-a ajutat să lipesc fundițele in mijlocul fiecărei flori.

Păpușă bruneta lângă brățară din paste făinoase prajite

Inconvenientul acestor bijuterii din paste făinoase cu forme neregulate este asprimea - se simt aspru direct pe piele și se agață ușor. In cazul pastelor cu forme netede nu e așa. 

8 comentarii:

  1. Nu am știut că pastele trebuie prăjite pentru a fi folosite în astfel de proiecte. Să înțeleg că prin prăjire devin mai rezistetnte.
    Frumoasă brațara ta.
    PS: trebuie să mai citesc regulele jocului, cred că eu n-am înteles tocmai bine cum e cu priectele astea la salvat carti. Dar mă bucur să descopar si prin intermediul proiectelor tale.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pot fi folosite și neprajite, dar e o singura nuanță. Sunt rezistente, unele, crude fiind, dar prăjite par pietricele.
      Mulțumesc pentru compliment! 🌹

      A scris Rux pe undeva că și manualele sunt ok. A scris pe undeva și de cărți de colorat - parcă și în postarea spre care am pus link, iar despre cele de creativitate a scris pe undeva ca fiind între principale, dar apoi apar mai "jos" în lista... Mi-a luat ceva timp până m-am dumirit ce și cum. 😊

      Ștergere
  2. Te pricepi să faci bijuterii! Caut un aracet bun pentru că vreau să incerc să fac si eu din miez de pâine (ai postat tu acum ceva timp). Am mai văzut lucrări cu paste făinoase, dar nu știam că trebuie prăjite. Am văzut pictate cu diverse (lac, acrilice, etc). Foarte drăguță brățara. Pupici

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc pentru compliment! 🌹 În tinerețe cred că mă pricepeam cu adevărat - lipsa antrenamentului se simte. 😊
      Nu știu să îți recomand aracet... Mai am un tub care, cică, a expirat acum vreo doi ani, dar pentru ce-mi trebuie e mai mult decât bun. Pe eticheta scrie "garantat 3 ani" - ceea ce se poate "traduce" că poate fi ok și după 3 ani. Ii zice, celui pe care îl am, "Axel, adeziv tip aracet" și e produs la Chemstar, Târgoviște - amintesc firma pt că tot ce am cumpărat produs de ei a fost super bun (sper sa mai existe firma)
      Se pot face și vopsite, dar prajindu-le e cel mai simplu - sigur, pt cei care doresc nuanțe de galbui, bej, maro etc până la aproape negru.
      Spor la ce vrei sa faci! Pupici!

      Ștergere
  3. Pe cuvant daca m-as incumeta la asa ceva! Arata foarte deosebit.
    Si imi place culoarea, parca ar fi chihlimbar! Sunt curioasa, dupa prajire nu exista riscul sa devina casante? Ai incercat sa vezi diferenta?Imi place si modelul.
    Felicitari, Diana draga! Pupici si weekend placut!❤️😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E mai simplu decât pare... daca ai răbdare să inspiri "mărgeluțe". 😊
      Nu devin casante după prăjire (cele foarte arse "risca" să se sfărâme. La "proba dinților" sunt la fel de tari (prăjite mi se par - la pipăit - mai dure; nu se sparg ușor și după prăjire nu mai sunt nici "făinoase".
      Lăcuite ar avea și mai mult aspect de chihlimbar.
      Îți mulțumesc, Suzana draga! 😘💗
      Weekend plăcut și pentru tine!

      Ștergere
  4. Doamne ce ”delicatesa” de bratara! Delicata prin natura minuscula si deosebita a materiei prime care, la origini sta la bazele prepararii unor delicatese.
    Lasand jocurile de cuvinte deoparte insa... chapeau. Mi se pare foarte complicat si migalos (avand in vedere ca am lucrat cu margelute mici, ceea ce nu stiu cand va mai fi posibil pentru ca in ultima vreme ar trebui sa port lupa pentru chestii de gen ca accesoriu obligatoriu - propabil oboseala acumulata).

    Ma bucur ca ai ales sa faci asa ceva pentru ca citisem despre creatiile din trecut si chiar ma gandeam ca as vrea sa vad asa ceva lucrat.

    Superba este bratara :*

    ps: da, in fiecare luna a fost o tema principala :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Când mă plictisesc de ea o pun la fiert. 😊
      Mulțumesc pentru complimente, Rux! 💞
      Pastele pe care le-am folosit eu în trecut erau mai mari - se găsesc și azi unele mai mari, dar picele acestea le-am avut în casă. Mă bucur să știu că îți place cum arata brățara. 🌹

      Ai grija de ochi! Oftalmologii (nu știu dacă toți) recomandă unele exerciții pentru ochi, în funcție de problemele pacientului, pentru întărirea/relaxarea mușchilor oculari și ale cele. Oricum, cred că trebuie să-ți odihnești ochii - cititul, scrisul la lumina artificiala pot obosi ochii (știu din experiență, iar exercițiile pe care le fac îmi sunt utile)... Hm. Sunt convinsă că știi toate acestea.
      Sănătate și putere îți doresc! 😘 Pupici!

      Ștergere

Va multumesc ca sunteti aici! Am ales "moderare comentarii" pentru a fi sigura ca nu omit vreunul.