2024-08-31

Final de vacanta. Carti cu instructiuni. PV august

Final de vacanță e partea aleasă de mine din titlul mai lung al episodului șase din serialul Salvam cărți, jocul Provocări verzi 2024: Final de vacanță. Activități creative. Final de vacanță nu e, pentru că nu am avut vacanță. Activități creative... am avut, am și voi avea. Activitățile sunt de creație doar că în unele cazuri încerc să imit ceea ce au lucrat alții, în alte cazuri mă inspir, și mai sunt și câteva cazuri în care o idee se naște în capul meu - ceea ce nu înseamnă că ceea ce reușesc să lucrez n-a mai lucrat și altcineva (doar că în acel moment n-am idee).

Luna august este despre salvarea unor cărți cu instrucțiuni de meșterit una, alta (cărți de creație), despre manuale pe care vrem sa le salvam, seturi creative din trecut s.a.m.d..

Gândul meu s-a oprit la cărțile de creație. Aveam prin casă câteva, și am primit trei ca premiu la jocul Provocări verzi din anii anteriori. Îmi propusesem să lucrez câte ceva din fiecare carte, doar că... sunt pe ultima sută de metri și n-am scris nici textul! Gata cu bătutul apei in piua! Încep cu cea mai veche carte din teancul prezentat când am recondiționat (prea mult spus) o coperta...

Lenjerie de casa

Carte cu instrucțiuni pentru croit diferite obiecte pentru casa: lenjerie pat, huse diverse, draperie, perdea, fețe de masă și de perna
E o carte scrisă de Ecaterina Tomida, publicată la Editura Tehnică in 1962. 

Cartea are coperta extrem de deteriorata (nu scriu avea pentru că... Veți înțelege de ce). Mult timp trebuie să fi fost folosită ca suport pentru un ghiveci de flori - se vede un semicerc pe copertă, semicerc ușor întărit și cam gri, ca și cum ar fost putrezită la un moment dat. 

Știu ce ar fi fost necesar să fac, dar nu am avut tot ce e nevoie pentru salvarea unei coperți astfel deteriorată: hârtie/carton la culoare - ar fi necesitat și un proces de învechire; măcar ceva creioane colorate sau vopsea ar fi fost necesare, care să acopere o eventuală hârtie albă... N-am avut, așa că am decupat un arc de cerc din cartonul rămas de la o cutie cu alb și diferite tonuri de roz. Pe ici-colo am mai adăugat cu markerul ceva culoare. Nasol de tot arată partea din dreapta a cărții (privind spre foto). Fără cele necesare a ieșit o... o ce se vede așa urât.  Arăta mai bine înainte de intervenția mea! O voi curăța, la un moment dat.

Pe interior, însă, coperta arată bine. Doar am lipit un dreptunghi de hârtie bejuliu, hârtie pe care am șmirgheluit-o foarte ușor, să pară poroasă (cum era originalul).

Etape recondiționare copertă că lenjerii de casa și alte obiecte de interior

In aceasta carte sunt și planșe pentru broderii. Una dintre planșe era ruptă, și am lipit-o cu bandă adezivă transparentă. 

Tipar alb-negru, broderie

Planșa cu spice din colajul de mai jos avea semne făcute cu pixul - le-am curățat răzuind ușor cu o lama de bărbierit.

Planșe colorate pentru broderii cu flori

In carte sunt instrucțiuni și tipare pentru confecționare lenjerie de pat, fețe de pernă, fețe de masă, milieuri și tablete (șervețele brodate care se pun sub bibelouri sau pe tăvile de servit cafea, dulceață 😃 etc.), Cuverturi sau învelitori pentru paturi, draperii, perdele, huse pentru scaune, fotolii, canapele. 

Mai jos e o miniatură cearceaf plic pentru plapumă. 

Miniatura cearceaf plic pentru plapuma

Am lucrat acest mic cearceaf pentru a afla dacă iese ce trebuie - a ieșit! Am și lucrat două, în tinerețe! Bunica paternă m-a învățat cum se face o plapumă - am și acum cadrul pentru confecționat plăpumi, dar n-am lucrat niciuna mare - am făcut doar plăpumioare pentru copii mici și foarte mici. De la bunica maternă am învățat cum se lucrează la războiul de țesut, cum se toarce lâna și altele de gen - deși nici acestea nu le-am mai exersat teoretic mai știu cum se face.

Croitorie moderna pentru femei

Am zâmbit când am citit titlul acestei cărți după care am scotocit in urmă cu ceva săptămâni. E o carte publicată in anul 1972, la Editura Tehnică, București. Autoarea este Natalia Tăutu-Stănescu. Am zâmbit prea repede! Doar știu bine că moda revine la un anumit interval de ani - fie exact ca în anii trecuți, fie cu unele completări inedite. Așa stând lucrurile, cartea se poate numi croitorie modernă. Oricum, tiparele se pot adapta cu ușurință la diverse modele (adică: tiparul unei salopete cu pantaloni evazați poate fi modificat pentru pantaloni drepți s.a.m.d.) 

Doar cotorul era paradit la această carte și prea mult nu am avut de reparat. Am lipit bucățele de carton pe unde lipsea din cartonul inițial, am accentuat și completat numele autoarei și am acoperit întreg cotorul cu banda adeziva transparenta - as fi vrut să evit banda, dar era necesar să netezesc bucățelele de carton lipite.

In această carte sunt tipare pentru aproape orice: costume de baie și alte articole de plajă și/sau sport, rochii fel și fel de modele, fuste și bluze diverse, îmbrăcăminte pentru casă, pelerină și altele.

Croitorie pentru femei
Cuprinde indicații clare despre cum se iau măsurile, cum se trasează tiparul, cum se așază pe material, cum se asamblează părțile și tot așa. Consider că e o carte foarte buna pentru cineva care vrea sa se inițieze în croitorie - mie nu prea îmi iese să lucrez după tipar, dar mă descurc. Oh! Nu am învățat după această carte - deși m-am străduit! Mama e cea care mi-a explicat ce și cum. Sunt dintre cei care învață mai ușor văzând cum se face ceva decât citind cum se face.

La acest punct eram când a început să se actualizeze antivirusul (nu știu cum să programez actualizarea când vreau eu, nu când vrea el) și m-am grăbit să înscriu postarea în tabel pentru că nu aș fi reușit altfel până la închiderea tabelului. Mai am de adăugat...

Croitorie practica

Carte cu instrucțiuni pentru învățarea croitoriei
E o carte scrisă de Mihaela Timofte Cociș și publicată în 1987 la Editura Ceres, București. Conține instrucțiuni despre cum se croiesc și se cos diferite piese de vestimentație și, față de cartea de mai sus, Croitorie modernă, cuprinde indicații despre cum se confecționează diferite tipuri de gulere: jabou, dantelă etc., are informații despre cum se fac diferite tipuri de cusături, cum se confecționează și se cos buzunarele interioare și cele aplicate, cum se montează copcile, cum se cos nasturii, cum se confecționează și se prind bridele, cum se coase un fermoar și multe astfel de indicații.

Cartea s-a păstrat bine, nu prea am avut motive să intervin. Doar am șters ceva urme de creion, câteva calcule de pe marginea unei pagini. Deși nu e carton de mare calitate, a rezistat în timp cu toate că am răsfoit-o des la momentul cumpărării și mult după aceea, dar deloc în ultimii ani.

In imaginea de mai jos am exersat, cu ani în urmă, realizarea unui tip de cuiburi de viespi.

Cusătură cuib de viespi

Cartea care urmează este despre tricotaje - ceva la care nu mă pricep in mod deosebit, dar mi-am lucrat bluze, veste și în special fulare, lucrând ori numai pe față, ori unul pe față, unul pe dos - la ochiuri mă refer - și am folosit andrele groase chiar și pentru fire subțiri. Ochiurile pe andrea le punea mereu altcineva și - până am reținut cum se încheie lucrul - tot altcineva o făcea. Nici azi nu prea mă descurc să insir ochiuri pe andrea.

Tricotaje in culori

Cartea tricotaje in culori și Clară, păpușă bruneta cu rochie albastra
Ajungând în acest punct cu încărcarea pozelor am descoperit că lângă primele trei cărți nu am fotografiat-o pe Clara, mesagera Provocărilor verzi 2024! Aveam sentimentul că lipsește ceva, că nu e in regula, dar abia acum am înțeles ce! Așa se întâmplă când lucrez haotic, în grabă... 

Autoarea cărții Tricotaje in culori este Emilia Moisescu. Cartea fost publicata in 1984 la Editura Ceres, București.

Despre ce e vorba in carte deduce toată lumea. Ce nu poate deduce lumea e faptul că eu mă uit in carte că mâța in calendar! Doar din poze înțeleg ceva, în sensul că știu ce ilustrează, dar nu pricep cum se lucrează. Autoarea explică și ilustrează cum se fac butoniere in timpul lucrului, cum se adaugă/se scad ochiuri, cum se lucrează anumite modele - rugul înflorit, punct de mărăcine... și altele de gen. Știu să recunosc doar punctul de orez! Își făcuse mama o fustă și o bluză lucrând astfel... Pfuuu!

Perne decorative cu față tricotata

Probabil pentru că am incercat să pricep ce vrea să spună autoarea cartea avea cotorul ușor scămoșat - l-am netezit și cam atât.

Obiecte practice și de decor

Obiecte practice și de decor executate cu mașina de cusut
Cartea e scrisă de Georgeta Stoean și publicată în 1993 la Editura Ceres, București. Deși hârtia e de calitate mai bună, decât la celelalte cărți din serie pe care le am, cotorul era jerpelit. L-am reparat folosind o fâșie de hârtie colorată, lucioasă. Pata de cafea de pe copertă am reușit și nu prea s-o curăț, dar nu mai atrage atenția foarte mult.

Conform instrucțiunilor din carte am realizat un tipar pentru o pălărie confecționată din denim bleu pal. Pentru că nu prea mă descurc să lucrez după tipar pălăria a ieșit prea mare pentru capul meu așa că a purtat-o mama până când s-a decolorat suficient de mult pentru a fi numită vechitură.

Pălărie cu bor lat, din denim bleu deschis

In realitate nu e chiar așa de spălăcită cum e in foto de mai sus, dar nu mai e purtabilă altfel decât prin curte, eventual.

Tot din această carte am un tipar pentru o pernă decorativă broască țestoasă. 

Instrucțiuni pentru realizarea diferitelor obiecte de decor, haine etc. realizate cu mașina de cusut.
Pe la sfârșitul anilor 1990, începutul anilor 2000 am realizat prima broască țestoasă după instrucțiunile din carte. A doua știu exact când am confecționat-o pentru că a fost pentru provocări verzi (2019) și prezentată pe celălalt blog.

In această carte sunt instrucțiuni și pentru realizarea unui capot, unui halat de baie și alte obiecte vestimentare, dar am cumpărat-o pentru pernele decorative și alte obiecte de decor: abajur, cilindru de pus la ușă pentru a opri curentul, suporturi pentru diverse: tăvi, unelte, verdeață etc. In 1993 internetul nu era... ce e azi.

E o pernă care îmi place foarte mult și căreia i-am găsit locul pe bancheta din hol - acolo a rămas din 2019.


Pare că și Clarei ii place perna broască țestoasă.

Cărțile care urmează sunt primite ca premiu la alte ediții Provocări verzi.

Cărți cu instrucțiuni pentru executare casa de păpuși, mobilier pentru păpuși, covorașe cusute,personaje inedite

Le prezint aici, alături de Clara, pentru că, și pentru acestea, am făcut pozele in luna august, doar că nu am reușit să și lucrez ceva - deși mi-am ales ce aș fi vrut să fac. 
Cărți în limba engleza despre confecționare diverse personaje, carpete și covoare chinezești, casa de păpuși, mobilier și alte obiecte pentru casa de papusi

Ar fi fost mai multe postări cu toate cărțile de pe această pagină dar pentru că nu am reușit ce mi-am propus le-am adunat aici pe toate - și a ieșit o postare luuuungă, poate prea lungă.

Covoare și carpete mici


Cartea este scrisa de Carol Phillipson. Editura GMC Publications Ltd., 2002. E in limba engleză, ceea ce nu ar fi o problemă - are multe desene și indicații pe care le poate înțelege cineva care nu știe limba engleză (nici eu nu-s mare cunoscătoare, dar înțeleg ce scrie - mai greu cu vorbitul și scrisul; pentru cuvintele necunoscute am dicționare). 
Carte, în limba engleză, cu instrucțiuni pentru realizarea covoarelor și carpetelor chinezesti

Problema, pentru mine, e faptul că sunt covoare și carpete cusute - nu m-am gândit să specific deoarece în capul meu covoarele și carpetele sunt doar țesute! Mdeh! Încă nu știu cum să transform cusutul în țesut pentru a realiza măcar un model cu dragon. Îmi plac dragonii. Poate pentru că dragonii sunt creaturi mitologice îmi plac - in real - șerpii și celelalte reptile.
Model de carpeta cusuta având imaginea unui dragon

In mitologia chineză dragonii sunt ființe benefice care aduc noroc. Lóng e prototipul dragonului chinezesc; are formă alungită, ca de șarpe, dar combină și atributele altor animale. In general, e prezentat fără aripi; la fiecare picior are patru gheare (dragonul pentru emblema imperială are cinci gheare). Chinezii consideră că dragonii sunt stăpânii vremii și un simbol al puterii.

Steam Punk
Păpuși cu minte științifică dintr-un trecut care n-a existat


N-am idee care e echivalentul in română al titlului: Steam Punk, dar contează mai puțin la acest moment (deși mi-ar plăcea să știu).
Autoarele cărții sunt Sarah Skeate și Nicola Tedman. Cartea a apărut la Search Press Ltd., in 2012 (a doua ediție - prima în 2011). 
Și această carte e in limba engleză, dar e ușor de deslușit. Sunt indicate posibile materiale care pot fi folosite, indicații despre ordinea operațiilor și altele de gen. La final sunt tipare pentru fiecare păpușă.
Carte cu instrucțiuni pentru confecționare păpuși cu minte științifică

M-am gândit să o confecționez pe Minerva Dupine, doar că n-am fost sa fie. Când o voi avea, voi posta separat. Sper să-i vina randul in acest an.

Cartea la care mă refer in continuare m-a fascinat. 

Casa de păpuși

Carte scrisă și ilustrată de Venus și Martin Dodge, în 1982. A fost reeditată de peste 10 ori. E o carte despre cum se realizează o casa de păpuși într-un stil anume, cum se compartimentează, cum se realizează uși, ferestre, șemineu, mobilier etc. Curând după ce am primit cartea am ales un model, ca bază - nu-mi va reuși un stil anume pur dintre cele prezentate așa că va fi o compilație. Hm. Deocamdată am cutia, compartimentată parțial. Am lucrat unele piese de mobilier și cam atât.

Fotoliu, servanta, leagăn bebelus

Pentru Provocări verzi mă gândisem să realizez leagănul pentru bebeluș din imaginea de mai sus. Nici asta nu am reușit...

12 comentarii:

  1. Nu m-am gândit la astfel de cărți de creație și chiar am și eu niște cărți de genul acesta luate de pe la mama. Nu le-am mai deschis de foarte mult timp și nici nu știu dacă trebuie sau nu reparate, dar ar fi fost o idee să încerc să fac ceva din ele. Îmi place mult cearceaful tău plic.
    Tot de la bunica paternă am învățat și eu multe, tot așa în teorie știu acum să fac. Dar timpul mi-a dovedit că practiva e cu totul și cu totul altceva comparativ cu teoria. Cred că m-as încumeta să fac o plăpiumioară mică, nu una mare, deși am cusut multe impreună cu bunica, doar că nu mai sunt utile acum. Toată lumea preferă pilotele, mai ușoare.
    Felicitări pentru toate reparațiile și creațiile.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. O plapuma cu melana - sau alta umplutura - fără a pune "strat gros" s-ar putea numi pilotă. Am de la bunica o plapuma cu satin roz și dos de plapuma damasc gălbui - e extraordinar de ușoară și călduroasă. 😊 De-aș avea spatiu pentru cadru cred că as încerca să fac ceva gen pilota.
      Am citit articolul tău despre manuale... Hm. "Sclerozia" îmi bate-n ușa capului: nu știu dacă am scris ceva sau (ba) - voi verifica. Citind la tine, mă întrebam dacă mi-au mai rămas ceva manuale și culegeri de mate... Unele i le-am împrumutat unei amice și nu le-am mai văzut... Sigur, nu m-aș încumeta să lucrez ceva din ele! 😃 Mai am doar un neuron și mi-e tare drag de el.
      M-am bucurat când am realizat acel cearceaf plic (nu e făcut acum, dar pentru că am dat de el...)
      Foarte posibil ca lipsa practicii să își spună cuvântul și la un astfel de capitol...
      Îți mulțumesc pentru aprecieri! 💗

      Ștergere
  2. Același lucru se întâmplă și la mine legat de activitățile creative. Îmi place cum ai recondiționat coperta, chiar dacă nu a ieșit perfect.
    Și bunica mea m-a învățat să torc lâna, însă nu am mai exersat din copilărie.
    Bunica avea foarte multe cărți ca ale tale, mai multe despre croșetat!
    Un septembrie minunat și plin de inspirație să ai! Pupici

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E posibil că atunci când nu ne propune vreo activitate creativa sa... avem spor tocmai la așa ceva. La mine pare chiar probabil: mi s-a întâmplat prea des pentru a fi doar coincidenta. 😃
      Îmi amintesc vag cum e cu torsul, dar parca vad ce repede se mișcau mâinile/degetele femeilor care torceau lâna! Cand ma gândesc că ciobanii de azi arc lana oilor îmi vine să plâng de ciuda...
      Semn că avea talent la croșetat - talent care a fost transmis până la tine.
      Îți mulțumesc, Mihaela! Septembrie cu bine și pentru tine! 💗

      Ștergere
  3. Ce comori ai salvat tu acolo!!!! Fata de plapuma??? Micuta? woooow ce faina este. De acum? Imi place enorm. Am avut si eu un set de pat facut de bunica mea Maia. Vai cat era de frumos. Ce imprimeu superb avea... Teoretic mai am fata de perna (de pucă, asa ii ziceam hahaha).
    Astept sa reusesti sa completezi si cu restul articolul :D. Foarte bine ca ai adaugat, ele sunt gata deci e perfect asa - nici eu nu stiu exact ce e cu smartphone-urile si tabletele, uneori am senzatia ca oricum fac dupacapul lor. hahahahaha
    pup

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Îți multumesc pentru entuziasm, Rux, 😘 dar fața de plapumă are multi ani (nu prea m-am exprimat clar în text) Făcute de munca nu mai avem lenjerii de pat, dar mai avem plăpumi - le folosim iarna (mai puțin una, care e făcută, toată, numai din țesătură groasă de lana, umpluta cu lână și taaare grea - dar ce buna a fost în "era economisirii cu orice preț, platit de păcălici." 😊
      Textul l-am completat azi, dar nu am lucrat nimic... Am scris despre ce plănuiam sa fac! Eu și planurile că apa cu uleiul. 😃
      Aproape sigur, au personalitate proprie desteptele astea de telefoane și tablete! (tableta = un telefon mare și frustrant - pentru mine!) 😅
      Pupici! 💞

      Ștergere
  4. Cred ca ai realizat ca am ales carti de aceeasi autoare. Si chiar vazusem titlul cand am mai scormonit. Tu erai cu croitoria, asa ca s-a potrivit. Oricum cred ca are un continut foarte interesant, din ceea ce ai scris. Eu nu prea le am cu subiectul. Doar maruntisuri: un fermoar, o cusatura de reparat, chestii simple. Si cusaturi drepte...Tot pe agenda au ramas niste chestii cu masina. Insa nu disper...
    Simpatic cearsaful miniatural. Poate fi o baza detablou?
    Felicitari, Diana draga! Un septembrie pe placul tau!❤️😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Abia după ce m-ai atenționat am dat fuga sa vad - nu observasem numele autoarei cărții cu dantele deși mărisem poza. S-a potrivit că am descoperit cartea în copilărie (cate haine pentru păpuși am mai făcut...! 😃) dar fara sa-mi fi arătat mama in practică... poate că aș fi învățat mai greu sau mult mai puțin (nici azi nu reușesc să mă descurc cu tiparele, nici măcar cu cele pe care le decupez și le fixez pe material pentru croire...
      Din fericire, mă descurc cu mașina de cusut, dar nu am unele foarte complicate.. Nici nu mă bag la complicații. 😊
      Mmmm... Ar putea fi o bază de tablou-jucarie. ☺️ Sa lipesc sub el un omulet desenat și decupat sau... chiar o păpușă. Hm. Mi-ai dat tema de gândire. Eu mă gândisem să-l pun la o plapuma din viitoarea (puuuf!) casa de păpuși. 😊
      Îți mulțumesc, Suzana draga! 💗😘 Septembrie minunat și pentru tine! Pupici!

      Ștergere
  5. Vreo trei dintre cărțile astea le am și eu scanate, mi le-a adus o colegă și le-am scanat. Am și câteva pe hârtie, se găseau greu și erau adevărate comori.
    Eu tot ce am învățat în copilărie a fost de la bunica maternă, m-a învățat să cos de mică și la 10 ani m-a învățat să fac dantela cu croșeta. Îmi amintesc de ea țesând, dar zicea că sunt prea mică să mă învețe, apoi nu a mai țesut, folosea iarna un război împrumut de la o vecină. De tors doar străbunica a tors, nu am prins așa ceva.
    Fața de plapumă este adorabilă, aveam mai demult acest model la plăpumi.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu am știut că nu prea se găseau astfel de cărți...
      Dantela cu croșeta! Uau! 😍 Croșetatul mi-a fost imposibil să-l învăț! Și goblenul mi-e străin. Cusutul pe etamina, cum ar veni, am mai făcut - destul de jalnic, e drept.
      Cu cat îmi amintesc mai mult despre una, despre alta, cu atât sunt mai convinsă că e posibil ca unele "meșteșuguri" sa nu-mi reușească azi. 😊 Mă gândesc acum la fuior...În mod sigur as putea sa răsucesc firul cu degetele, dar nu știu dacă mi-ar mai ieși mișcarea mâinii cu fuiorul. Eram, totuși, adolescentă - ar trebui să reușesc (daca! exersez) ☺️
      Războiul de țesut îmi plăcea enorm!!! Zgomotul acela specific, rețeaua 😊 de fire... Mai am de la bunica niste țoale țesute de ea, dar... curge "praf de lână" din ele (și n-au avut niciodată parte de molii!!)
      Încă mai avem astfel de model de față de plapuma (nu din vremea bunicilor!) dar folosim aceste cearceafuri pentru pilota/pătură. Motanul nu pierde nicio ocazie sa se strecoare acolo! 😃 Dă-i, și încearcă să-l scoți! Aproape că ne trece somnul, noaptea.

      Ștergere
  6. Ai facut un tur de forta :* Va trebui sa incerc sa fac un colaj cu toate cartie salvate de la inceput :D Hihi (la care ai biblit - si chiar daca zici tu ca e putin, stiu ca nu e chiar asa...:* ia si timp si e si migaleala, mai ales cand nu ai cele necesare).
    Pupici

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Îți mulțumesc pentru apreciere, Rux! 😘
      Ups! Am uitat sa postez aici poza-colaj... Sper sa nu uit și acum. Oricum, cred că e in regula și dacă apare acea poza numai în Galerie.
      Pupici! 💞

      Ștergere

Va multumesc ca sunteti aici! Am ales "moderare comentarii" pentru a fi sigura ca nu omit vreunul.